Online Lehre und Blended Learning sind – auch unabhängig von der Coronavirus-Pandemie ein schnell wachsendes Segment im Bildungswesen. Wie steht es um die Qualität des Lehr-Lernprozesses und der Ergebnisse, die in diesem Modus (eigentlich in verschiedenen Modi von technisch unterstütztem Lernen) erreicht werden? Eine aktuelle Studie stellt die Bedeutung von ‘student engagement’ als Erfolgsfaktor heraus.
Student engagement measures identify key aspects of the learning process that can improve learning and outcomes like retention and achievement. The few studies investigating the link between online learning and student engagement found positive benefits for online learners compared to face-to-face learners in terms of perceived academic challenge, learning gains, satisfaction, and better study habits. On the other hand, face-to-face learners reported higher levels of environment support, collaborative learning, and faculty interaction. However, these studies did not effectively account for the differences in background characteristics like age, time spent working or caring for dependents, and enrollment status. Further, they did not consider the increasingly large population of students who enroll in both online and face-to-face courses. In our study, (…) we found that some of the previous literature’s differences diminish or disappear entirely. This suggests differences in supportive environments and learning strategies have more to do with online student characteristics than learning mode. However, online learning still falls well below other modes in terms of collaborative learning and interaction with faculty.
Paulsen / McCormick, Educational Researcher 49 (1), 2020
Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass – wenn Störvariablen herausgerechnet werden – Online-Lernen bei Aspekten wie z.B. “Qualität der Interaktion”, “Höhere kognitive Prozesse” oder “Reflektives und integratives Lernen” besser abschneidet als Präsenzlehre. Dass aber gleichzeitig Präsenzlehre im Hinblick auf Aspekte wie “Kollaboratives Lernen” und “Interaktion mit Faculty” besser bewertet wird:

Paulsen, Justin; McCormick, Alexander C. (2020): Reassessing disparities in online learner student engagement in higher education. In: Educational Researcher 49 (1), S. 20–29. Online verfügbar unter https://doi.org/10.3102%2F0013189X19898690.
Schreiben Sie einen Kommentar